V této hře podle stejnojmeného komiksu Davida Petersena se v roli člena Myší stráže postavíte nebezpečím, která ohrožují vaši komunitu. Vyberete si barvu srsti a pláště vaší myši a s pomocí upraveného a zjednodušeného systému hry Burning Wheel se můžete vrhnout proti liškám, lasičkám i zrádcům z řad myší. Hra nabízí jednotný systém pro řešení bojů, honiček či hádek, zlepšování dovedností, které používáte a chytré mechaniky cílů, instinktů a rysů, které vaší myši vdechnou život.
Ochutnávka jednoho komixu, ze kterého MG čerpá.
Přečíst a pokochat se můžete zde.
Stručná historie Myší stráže
Kdysi hodně dávno myšky žily v děrách a ve kmenech stromů a byly ze všech stran neustále ohrožovány všemi nebezpečími. Několik myších skupinek se rozhodlo tomu účinně bránit a začaly spolupracovat na vytváření strukturované myší společnosti. Začala růst jejich městečka a myšky kooperovaly na jejich zásobování, obraně, růstu a bezpečí. Největší a nejlepší z citadel byla pojmenována Lockhaven, nyní známá jako centrum myších teritorií.
Vedle Lockhavenu vyrůstalo i mnoho nezávislých menších sídlišť a vznikla otázka, jaká je pozice Lockhavenu k nim, zdali se má usilovat o jejich sjednocení, nebo jim má být ponechána autonomie.
Nakonec bylo vyneseno rozhodnutí: Lockhaven bude usilovat o ochranu a prosperitu všech myšek a buýde podporovat tyto jiné komunity. Všechny myšky mají prosperovat nebo padnout. Začaly se budovat bezpečné stezky a ochránci začali cestovat a pomáhat na všech místech teritorií k všeobecnému blahobytu. Začalo se jim říkat Strážci a z Lockhavenu se stalo zejména administrativní středisko a domov této rychle se rozrůstající skupiny společnosti. První myš, která stanula v čele nové struktury, byla žena, proto Stráž vždy vede myška- žena. V těchto časech je to Gwendolyn. Ta určuje mise a stará se o dobrý chod stráže.
Všichni v teritoriích (a zejména mezi městy) uznávají, že Strážci jsou zákon – ve městech mají Strážci jen tolik autority, kolik jim místní vláda dovolí. Řada sídel má vlastní vojenskou složku a sem tam se najdou i místa, kde jsou příchozí Strážci požádáni, aby při vstupu do města odložili své zbraně.
Strážci jsou odpovědní za svoji vlastní správu a přežití, ale mnoho městeček Lockhavenu odvádí dary a podporuje je. I kdyby se všechny myši rozhodly postavit se proti Stráži, ta je nikdy neopustí a do posledního dechu bude bránit myší práva a bezpečí.
Lockhaven
Je vytesán do kamene, zvenčí je vidět jen břečťanem porostlý vstup. Nyní funguje takřka jen jako základna Stráže a ne přímo místo k bydlení. Je zde umístěna administrativa a všechny potřebné úřady a profese potřebné k fungování Stráže. Proslavené jsou jejich gabcroony – zapečené bochánky plněné semínky a ořechy, které vydrží dlouho teplé. Podobně jsou vyhlášeny jejich tkalcovny, protože Strážci jsou výrazní svými kvalitními plášti. Lockhaven také obývá roj včel. Ten je umně udržován tak, aby městu neublížil a zároveň je zásoboval medem a voskem.
Kromě Strážců tam dlouhodobě žijí jen nejvýznačnější rodiny a zasloužilé myši.
Toto je slib, který skládá každý Strážce:
My jako Stráž nabízíme vše, co jsme,
k ochraně nedotknutelnosti našeho druhu,
svobody naší rasy a cti našich předků.
S moudrostí, mečem a štítem konáme tyto skutky,
nikdy nevyzdvihneme potřeby jedné myši nad dobro všech
nebo našeho přáni nad přání druhých.
Naší snahou je sloužit největšímu dobru.
Povinnosti Myšího strážce
Patrolování
Strážci tráví více času na cestách než v Lockhavenu. Mnohé patroly mají své okruhy, které procházejí, hlídají území a navštěvují města, pomáhají od těžkostí, kde je potřeba.
Stopování a čištění
Počasí a zvířata ničí obvyklé stezky. Strážci mají za úkol je dávat do pořádku a starat se o to, aby je zvířata nechala na pokoji.
Tvoření cest
Někdy je potřeba vytvářet nové stezky. Strážci se starají o to, aby byly bezpečné a správně vytyčené.
Doručování pošty
Je to činnost, kterou Strážci často vykonávají na svých cestách, alemálokdy je to jejich hlavní úkol.
Doprovod
Cestování mezi sídly je často nebezpečné, tak Strážci dělají těm, kteří takovou cestu potřebují vykonat, bezpečný doprovod.
Sledování počasí
Strážci musí znát změny počasí a v případě, že se žene nějaká pohroma, varovat městečka. Se zlým počasím se pojí mnoho problémů, proto je to činnost velmi důležitá.
Lov predátorů
Strážci se musí starat o to, aby predátoři nenapadali jejich teritoria. S tím souvisí ničení jejich hnízd, zabíjení mladých a vyhánění těch velkých. V Zimní válce roku 1149 se Pán lasiček rozhodl myší teritoria napadnout. Myšky vyhrály, ale bylo to krvavé vítězství.
Zachraňování
Někdy se některá myš ztratí nebo dostane do nesnází. Strážci mají za úkol takové jedince zachraňovat.
Meditace, rozpravy
Někdy jsou Strážci přizváni jako vyjednávači nebo rádci ve sporech nebo disputacích mezi městy.
Udržování hranic
Je také potřeba obnovovat pachovou značku kolem Teritorií. Myší vědci vyvinuli pach, který napodobuje vlčí značky, tedy odpuzuje většinu velkých predátorů. Strážci jej musí pravidelně po hranicích roznášet.
Poznámky k deníku
Jméno – myšky mají obvykle staroanglická jména
Věk – na post Čekatele se myšák může dostat ve věku 14 let (tyhle myšky mají život počítán v myších letech neurčité lidské délky), jako Strážce může být uveden v 18 letech a do výslužby obvykle odchází v šedesáti.
Barva srsti – v Teritoriích je pět obvyklých barev. Nejběžnější je hnědá následovaná popelavou (jantarovou) a šedivou, občas se najde černá a vzácná je zrzavá.
Domov – Každé město má svoji atmosféru, zvyky, tradice a kulturu. Proto udává směr i každému Strážci a činí z něj unikát. Až si vyberete své myšky, dodám k nim něco o jejich Domovech (ke všem se mi nechce).
Rodiče – obvykle Strážce ovládá některé zaměstnání svých rodičů. Pokud je v domovském městě, může se na ně obrátit, rodiče mu všemožně vyjdou vstříc.
Mistr – po dva roky si mladé adepty berou do práce Mistři a zaučují je nejrůznějším řemeslům. Mladí adepti tak přispívají na chod Lockhavenu. Většinou se adepti učí jinému řemeslu, než jaké bylo jejich vlastní v Domově. Pokud se ve hře s Mistrem setkáte, ten vám může poskytnout pomoc, jakou dovede.
Přítel nebo spojenec – může vám pomoci v mnoha směrech, může být součástí vašeho cíle, může přispět do zápletek, pokud si budete přát.
Nepřítel – to je osobnost, která se s vámi z nějakého důvodu nesnáší a bude vám komplikovat život. Seznamte své spolustrážce se svými nepřáteli.
Rádce – jakmile jste přijati za Čekatele, dostanete Rádce, který vás zasvětí do samotné dřiny Strážcování. Je většinou aktivním Strážcem, tedy poté, co opustíte jeho ochranu, je velmi zaměstnaný a tedy pomoc vám může poskytnout jen do určité míry. Obvykle mají mnoho studentů. Promyslete si a popište ostatním osobnost vašeho Rádce.
Hodnost – existuje pět hodností (od Čekatele po Kapitána), pro nás zjednodušíme na tři: Čekatel, Strážce (dělí se na „Guardmouse“ a „Patrol Guard“) a Vůdce.
Barva pláště – je určena Rádcem, který tak vyjadřuje své mínění o tom, jaké kvality a povahu Čekatel má.
Víra – etické či morální stanovisko či úhel pohledu, ze kterého se Strážce dívá na svět a jak jej vidí a tvaruje. Není to splnitelný cíl jako spíše ideál, ke kterému Strážce neustále směřuje.
Cíl – každý Strážce má na Misi svůj Cíl, který se bude snažit splnit. My si Cíle určíme na místě poté, co bude zadána Mise.
Instinkt – automatická reakce nebo zvyk, kterého se Strážce drží. Také dobře prokresluje jeho charakter.
Vrozené schopnosti – každý Strážce jich má několik.
• Přirozenost – dosahuje hodnoty 0-7. Čím vyšší, tím „myšovitější“ jste. Pokud provádíte úniky, šplh, skrývání nebo shánění potravy, můžete na to házet bez postihu. Ostatní činnosti jsou obtížnější a mohou vaši Přirozenost posunout dolů. Podrobnosti budou doplněny.
• Vůle určuje, jak přizpůsobivá, socializovaná nebo nezlomná vaše myš je. Používá se i k překonání různých nepohodlí a postihů, jako je Zlost nebo Nemoc. Dosahuje hodnoty 1-6.
• Zdraví určuje Strážcovu fyzickou konstituci a celkový stav. Pomáhá při překonávání fyzického nepohodlí, jako je Únava nebo Zranění. Mívá hodnoty 1-6.
• Zdroje určují, co je schopný Strážce získat, vyprodukovat nebo najít. Mívá hodnotu 1-10 a úspěšný hod znamená, že potřebný předmět byl nalezen / vyroben.
• Kruhy určují Tvoje známosti a sociální síť. Uplatní se například, když někoho hledáte ve městě. Mají hodnotu 1-10.
Dovednosti – určují, jaké specializace Strážce zvládá. Hodí se k řešení složitých situací a konfliktů. Strážce začíná s maximálně 12 dovednostmi a nikdy nepřesáhne počet 24. Jednotlivé Dovednosti budou popsány u vybraných myšek, tedy neváhejte, všechny je překládat nebudu.
Moudrosti jsou podskupina dovedností, které myška nasbírá v průběhu života. Mohou se týkat čehokoli. Používají se jako Dovednosti. Také zde platí, že čím vyšší číslo u Dovednosti je, tím lepší. 1 je bída, 6 je expert.
Rysy – určují, jak by měl být váš Strážce hrán, patří k nejdůležitějším částem deníku. Ovlivňují to, jak Strážci postupují a jak se chovají. Mohou vám přidat kostky k hodům na úspěch, když popíšete, jak vám pozitivně pomáhají. Pokud popíšete, jak vám rys komplikuje v konfliktu vaši pozici, dostanete "check", jeden volný hod např. na uzdravení vaší myši. Podrobněji ve hře.
Kontakty – Získáte 1k6 k hodu na Kruhy, když se vám podaří zapojit některou známou osobnost (přítele/nepřítele/rodiče…).
Zdravotní stav – život na cestách je náročný a myš není vždy v pohodě. Může ji potkat Hlad a žízeň, Hněv, Únava, Zranění a Nemoc. Strážce může trpět i několika příznaky zároveň. To ovlivňuje jeho hody (na zdraví a vůli především).
Odměny – Když je Strážce odehrán dobře, následují odměny. Jsou to Body Osudu a Body Persony. Osud pomůže tak, že když hodíte na svých kostkách nějakou šestku, rozhodnete se tento bod utratit a za každou šestku, která padla, přiberete do svého hodu další 1k6 a zvýšíte svoji šanci. Pokud padla další 6, pokračujete, dokud můžete. Persona vám může přidat 1k6 už před hodem, nebo alternuje vaši (zřejmě nepříliš dobře zvládnutou) Dovednost za (hodnotou vyšší) Přirozenost. V jednorázové hře se jimi trápit nebudeme.
Dovednosti obecně
Zatím obecný úvod k tomu, jak se vyvíjejí. Brzy přibude jejich seznam a používání.
Rozvoj
Dobednosti a schopnosti se během hry mohou vyvíjet. V deníku má každá schopnost a dovednost několik prázdných koleček, u jedněch je psáno P (pass = úspěch) a u druhých F (fail = neúspěch).
Dovednost nebo schopnost se rozvíjí, když uspěješ tolikrát, jaká je daná znalost, a neuspěješ o jedna méněkrát (tedy pokud je tvá dovednost na stupni 3, musíš v testu 3x uspět a 2x neuspět, celkem projít testem 5x, aby se dovednost dále rozvíjela). Dovednostem a schopnostem na stupni 0 a 1 stačí jeden úspěšný test. Pokud splníš podmínky, k rozvoji dochází okamžitě po hodu kostkami. Platí, že pro účely rozvoje můžete házet jednou za scénu a dovednost / schopnost. Testy si označuj do kroužků.
Rozvoj snížené Přirozenosti
Ve hře se může snadno stát, že se vaše Přirozenost sníží. Pokud ji chcete rozvíjet, musíte uvažovat o své maximální, nikoli aktuální Přirozenosti (pokud byla z 5 snížena na 3, nestačí pět testů, ale je jich třeba devíti). Pokud se vám to podaří, dojde nejen ke zvýšení aktuální Přirozenosti (ze 3 na 4), ale i celkové (z původních 5 na 6).
Učení se nové dovednosti (bez pravidla Štěstí začátečníka)
Pokud se chcete naučit novou dovednost, je několik možností. Buď se vám podaří hodit „Štěstí začátečníka“ (bude vysvětleno), nebo (pokud nehodíte) si napíšete danou dovednost do deníku a k ní stupeň X, do P kroužku napište jeden úspěch (bez ohledu, jestli byl nebo ne). Až danou dovednost vyzkoušíte ve „Štěstí začátečníka“ tolikrát, jaká je aktuální hodnota vaší Přirozenosti, přepíšete X na 2 a pokračujete v jejím vylepšování jako obvykle. (Pokud je Přirozenost 5, musíte na Štěstí hodit 5x)
Obtížnost překážek (Obstacles = Ob)
Překážky mohou mít obtížnost 1-10, nejčastěji jsou 1-6.
Ob 1 = velmi snadné, dá se překonat jednou myškou.
Ob 2 = většina práce Strážce. Samotná myška to zvládne jen občas.
Ob 3 = výzvy. K překonání je potřeba pomoc. Během služby ve Stráži se vyskytnou často.
Ob 4 = to jsou těžké překážky a vyžadují týmovou spolupráci a často i pořádnou dávku štěstí.
Ob 5 = velmi obtížné situace. Vedle dobře připravené týmové spolupráce je někdy třeba zapojit kombinace Přirozenosti a dovedností.
Ob 6 a vyšší = vyskytnou se jen někdy a za vzácných podmínek.
Přesné hodnocení obtížnosti je závislé na okolnostech. Popis u Dovedností obsahuje „Faktory“, kde jsou uvedeny předměty nebo možnosti seřazené od nejjednodušších k nejobtížnějším. Pokud chce myška využít danou Dovednost, určí obtížnost podle toho, co chce v rámci Dovednosti provádět. Příklad bude uveden u Dovedností. K otmu se připojují další faktory jako množství času, počasí, noc atd.
Přirozenost – ukazuje na myší přirozené kvality a sklony. Ukazuje, proč a k čemu byl zrozen a co mu pomáhá přežít. Pro myši jsou Přirozeností čtyři věci: únik, šplh, skrývání se a hledání potravy. V těchto situacích můžeš svoji Přirozenost použít bez postihu. Pokud Přirozenost použiješ v jiných situacích, riskuješ, že kousek z ní můžeš ztratit.
Hraní Přirozenosti: V případě úniku, šplhu, skrývání a hledání potravy použij Přirozenost jako dovednost. Přirozenost nicméně nemůže nahradit Moudrosti.
Hraní proti Přirozenosti: Pokud myš stojí proti výzvě, která je proti Přirozenosti (boj, výzkum, hádka apod.) a nemá příslušnou dovednost, může házet na aktuální stav své Přirozenosti. Přirozenost tak ale může být snížena a to o míru neúspěchu, jaká v konkrétním případě nastala. Navracení přirozenosti je možné, ale v krátké hře se neprojeví. Pokud si ovšem nechcete snížit vaše maximum o 1 a zvýšit si tak o 1 aktuální stav Přirozenosti.
Pokud chcete udělat něco hodně heroického, můžete utratit bod Persony a přidat Přirozenost k některé vaší Dovednosti. Pokud uspějete, sníží se vaše Přirozenost o 1. Při neúspěchu se Přirozenost sníží o míru neúspěchu. Pokud nejednáte proti Přirozenosti, můžete utratit bod Persony a házet na dvojnásobnou Přirozenost se stejnými následky.
Nejlépe je udržovat Přirozenost někde uprostřed mezi 0 a 7.
Faktory pro hledání potravy:
Jídlo – pro sebe, pro dvě myšky, pro patrolu
Věc – obyčejná použitelná, obyčejná vzácná, myší výroby nebo lék
Terén či lokace – lesy a pole, skály a bažiny, otevřená planina a řeka
Extrémní podmínky – povodeň, sucho
Když je třeba hledat potravu, podle těchto skupin a stupňů se určí podmínky. Například jedna myška (1) bude ve skalách (2) hledat běžné jídlo (1), tedy obtížnost je 4. Pokud bude hledat jídlo pro dvě myšky (2) v lese (1), obtížnost se nezmění (4).
Zdroje
Pokud jste ve svém domovském městě, máte ke Zdrojům bonus +1k6.
Faktory pro Zdroje:
Běžnost – běžné, neobvyklé, vzácné
Kvalita – levné, dobře vyrobené nebo složité, luxusní
Kvantita – více než jeden, hodně
Důraz na vzhled – obyčejné, pěkné, nádherné
(Ne vždy hrají roli všechny podmínky; často jsou důležité jen dvě nebo tři).
Běžné věci, co jsou k sehnání: dobré jídlo nebo pár drinků (Ob 1), přespání (Ob2), plášť (2), pěkný dárek (3), hudební nástroj (4), nářadí (3), malá zbraň jako např. nůž (3), lehká zbroj (3), dražší zbraň jako např. meč (4), těžká zbroj (4), zrní či vlna (1), kůže či vosk (2), med či železo (3), malý obchůdek (6), místo k dožití (6).
Kruhy
Pokud jste ve svém domovském městě, máte ke Kruhům bonus +1k6.
Faktory: Pokud hledáte jiného Strážce, použijte jen tento faktor: stejná hodnost, nižší hodnost, vyšší hodnost.
Profese – pracující, běžný ve městě, ve městě neobvyklý, v Teritoriích vzácný
Moc – bez moci, střední třída, vysoce postavený
Postoj – neutrální, nakloněný nějakým způsobem pomoci.
Pokud někoho pomocí Kruhů naleznete, napište si ho do Kontaktů. Pokud ho budete později chtít znovu vyhledat, máte bonus +1k6. pokud neuspějete, uděláte si tak nepřítele.
Seznam Dovedností
Archivář
specializuje se na psaní hlášení a historických záznamů. Také dovede hledat v archivech a vést je. Potřebuje druh papíru od Mlynářů a inkoust od Znalců hmyzu.
Faktory:
psaní – přesnost, čistota, jednoduchost
výzkum – specifický, tajemný, ztracený, poškozený
Pomocí jsou mu Kartograf, Správce a příbuzné Moudrosti.
Bojovník
Myši nejsou přirozenými bojovníky. Tato dovednost jim umožňuje překonat jejich přirozené sklony, takže mohou zajmout, odzbrojit nebo zabít protivníka. Používá se v konfliktu proti oponentově Bojovníkovi nebo Přirozenosti, ale také samostatně.
Hrnčíř
Hrnčíř umí vytvořit všeliké nádoby k pití, vaření a uchovávání jídla.
Faktory: k uskladnění (suché nebo tekuté potraviny), typ (základ, plně funkční, ozdobené), velikost (malé, velké, obrovské)
Možná pomoc pro hrnčíře: Sklář, Pekař a příslušné Moudrnosti.
Kartograf
Dovede kreslit mapy. Potřebuje papír a inkoust.
Faktory:
komplexita – náčrtek, detailní mapa, přesná mapa
informace – osobně prozkoumaná oblast, informace podle poznámek ne-kartografa, informace podle ústního předání
Kovář
Vyrábí nástroje - jehly, nástroje na řezání a vaření, řemeslnické potřeby, hřebíky atd. Kovář nevyrábí zbraně.
Faktory: Typ - drobnosti, nástroje na vaření, nástroje pro řemeslníky, malé výrobky jako např. branka, velké projekty jako např. oplocení.
Možná pomoc: Pracant, Zbrojíř a vhodné Moudrosti.
Léčitel
Léčitel dává myši do kupy. Potřebuje k tomu přípravky, které mu poskytují ženci a vědci. Léčitel může vyrábět lektvary pomáhající překonat myším Únavu nebo Zlost, což dává bonusy k hodu. Pokud je myška Zraněná nebo Nemocná, má Léčitel obtížnost 3.
Obklady: Unavený, nemocný, zraněný, hladový, rozzlobený
Lovec
Lovec je myš, která v divočině dovede ulovit nejrůznější zvířata a někdy i predátory. Umí je sledovat, pokládat pasti, zahnat nebo zabít.
Používá se proti Přirozenosti oponenta nebo nezávisle v boji. Může být také užitečný při shánění informací o zvířeti – co žere, kde se krmí, jaké jsou jeho zbraně.
Militarista
Militaristá ví, jak organizovat a velet myším v bitvě. Militaristů mnoho není - takové organizované bojové jednání je proti myší přirozenosti.
Faktory: Militarista je nejčastěji využíván v konfliktech a versus testech. V ostatních případech je třeba vzít v potaz
Tradice - populace s vojenskou tradicí, bojechtivá nebo mírumilovná
Velikost - samota, pevnost, město, městský hrad
Typ akce - ničení, obrana nebo zkrátka pohotovost
Možná pomoc: Administrátor a vhodné Moudrosti
Moudrosti
Moudrost zahrnuje znalosti ze specifické oblasti. Hází se na ně jako na dovednosti, ale jejich obtížnost je dána názvem a nejsou v nich další podmínky jako u Dovedností.
Faktory: hloubka informace – běžná znalost, zajímavá skutečnost, detaily, neznámá znalost, vzácná informace, specialitka či tajemnost, specifická a detailní data.
Odhad počasí
Zvládnete poznat tvar mraků, převládající směr větru, množství vlhkosti ve vzduchu, odhadnout nastávající změnu počasí a vliv na půdu a rostliny. Pokud uspějete, odhadnete počasí pro další část výpravy.
Pokud hráč vyhraje test, může určit, co se v příštím čase odehraje v počasí (podle typických příznaků pro dané období). Pokud vyhraje o dva a více, může použít i „nesezónní“ změnu počasí.
Podvodník
Umí používat lži, polopravdy, kruté pravdy nebo konejšivé fráze a zastrašování k tomu, aby získal, co chce.
Podvodník se obvykle používá proti oponentově Podvodníkovi, Přesvědčování nebo Vůli. Také může být použit v konfliktech samostatně.
Pracant
Zahrnuje všechny běžné myší pracovní činnosti v rámci města. Získání dřeva pro tesaře, sehnání kamene pro kameniky, železa pro kováře. Kopání děr, nošení nákladů a všechno ostatní, co je potřeba. Pracant potřebuje nářadí od kováře.
Pracant může na pomoc při plnění svých zkoušek použít další dovednosti: Včelař, Zbrojíř, Pekař, Sklář, Žnec, Léčitel, Znalec hmyzu, Mlynář, Hrnčíř, Vědec, Kovář, Kameník a Tkalec.
Faktory: shánění dřeva, lámání kamene, dolování kovu.
Přesvědčování
Přesvědčování přesvědčí druhou myšku po dobrém. Používá se proti oponentově Přesvědčování, Podvodníkovi nebo Vůli.
Přežití
Víte, jak postavit přístřešek, najít vodu, rozdělat oheň a vyrobit jednoduché nástroje.
Faktory:
Akce – postavit přístřešek, najít vodu, rozdělat oheň za nepříznivých podmínek, naléhavá výroba improvizovaného nástroje, improvizovaný člun
Řečník
Ovládá davy. Nehodí se pro rozhovor s přítelem, spíše ho použijete při motivování mnoha myší najednou.
Nejčastěji se vyskytne ve versus testech proti jinému Řečníkovi (pokud se snažíme dav strhnout na svoji stranu proti někomu jinému) nebo Vůli (když jde jen o dav samotný). Řečníka lze použít i v individuálních testech v konfliktu.
Možná pomoc: Podvodník a příslušné Moudrosti.
Smlouvání
Smlouvání je specializovaná sociální dovednost užitečná při snaze ušetřit na zboží nebo službách. Smlouvání může snížit Obtížnost hodu na Zdroje nebo zvednout cenu věci, kterou prodáváte.
Smlouvání je užíváno proti oponentově Smlouvání nebo Vůli, případně v konfliktu, kde jde o vyjednávání. Po úspěšném hodu na Smlouvání upravte obtížnost hodu na Zdroje o jedna. Pokud neuspějete, může si obtížnost Zdrojů upravit také váš oponent.
Stavitel lodí
Stavitel lodí dovede vyrobit loď a řídit ji. Pomocí mu může být Tesař nebo Lovec (kvůli kůžím), aby lodě byly trvanlivější.
Faktory:
použití – jednou, vícekrát
velikost – jedna myš, dvě myši, patrola, náklad, tucet myší
Stopař
Stopaři tvoří a označují stezky mezi městy a vesnicemi, označují důležitá místa a zdroje potravy. Pomocí jim jsou mapy od Kartografů.
Pokud chcete na nějaké místo dorazit dříve než jiní, je to versus test.
Faktory
Vzdálenost – blízko, krátká cesta, daleká cesta, vzdálený nebo izolovaný
Trasa – dobře známá, občas používaná, zarostlá nebo spláchnutá, vytváření nové trasy
Tkalec
Umí vyrábět a zpracovávat látky, tvořit pláště, přikrývky, zástěry, ubrusy, tapisérie. Jeho výrobky mohou být použity jako pomoc při Uzdravování z Únavy (kvůli zimě nebo vlhku).
Tkalci mohou zporacovávat i kožešiny od Lovců, materiály od Ženců nebo hedvábí od Znalců hmyzu. Barviva získávají od Kameníků, Vědců nebo Znalců hmyzu.
Faktory: Typ - přikrývky, povlečení, pláště, oblečení, tapisérie.
Učitel
Učitel ví, jak ostatní naučit dovednostem. Může dát studentům test, aby mohly dovednost rozvíjet. Buď sami musíte mít dovednost na vyšší úrovni nebo mít po ruce jinou myšku, která to umí (učíte studenta společně). Pokud uspějete ve svém hodu na Učitele, můžete svému studentovi určit jeho úspěšný nebo neúspěšný test pro růst jeho dovednosti: záleží na vás. Také můžete svoji dovednost použít jako podpůrnou v případě testu, který se týká učené dovednosti a student se ji pokouší naučit. Obtížnost při učení je rovna aktuální Přirozenosti studenta.enta.
Znalec tradic
Zná způsoby zvířat. Mohou se s nimi primitivně domluvit a poznat Přirozenost daných zvířat.
Faktory:
komunikace (začíná na 2): tvorové s peřím, tvorové se srstí, šupinatí tvorové, vodní tvorové.
Zvěd
Zvěd umí najít predátora na lovu, sledovat nepřítele, nacházet ukryté věci.
Takřka vždy jde o versus test (Zvěd versus Přirozenost nebo Zvěd versus Zvěd). Pokud chcete najít nic netušící objekt, použijte tyto
Faktory
Velikost: velký, myší velikost, menši, droboučký
Místo: známé, zhruba známé, „někde tímhle směrem“
Čas: zanechané v tomto období, minulé období, minulý rok
Žnec
Je velmi důležitý pro všechna města a vesnice v Teritoriích. Tyto myšky se vydávají do divočiny a sbírají semínka, kořínky a plody, byliny a další potřebné potraviny. Ženci mohou používat džbány vyrobené Hrnčíři, aby svoji úrodu uchovali v bezpečí.
Faktory:
Čas - Pozdní léto a brzký podzim, brzké léto a pozdní jaro, pozdní podzim, zima
Strávníci - patrola, velká rodina, pekařství nebo hostinec, sousedství, vesnice, město
Náročné podmínky (užijte jen v případě, že jsou ve hře aktivně přítomné) - záplavy, sucho
Možná pomoc: Odhad počasí a vhodné Moudrosti
Kameník
Mlynář
Pekař
Pivovarník
Sklář
Správce
Tesař
Včelař
Vědec
Zbrojíř
Znalec hmyzu
Žnec
Rysy
Každý Strážce má nějaké rysy, které ho charakterizují. Pokud chcete rys použít v nějakém konfliktu, popište příslušně akci a případně vysvětlete, proč je daný rys dobrý pro danou akci. Rysy mají své stupně. Pokud je na (1), můžete u konfliktu přidat ke svému hodu 1k6, ale jen jednou za hru. Pokud je rys na úrovni (2), může se 1k6 přidat ke všem akcím, kde rys hraje roli.
S použitím rysu musí souhlasit všichni ostatní.
Příklady rysů:
Ostražitý – většinou obyvatelé Elmossu, kteří kvůli sklizním za hranicemi městečka musí zůstat ve střehu před predátory. Časem se mohou stát paranoidními a lekavými.
Skeptický – vždycky se dívá, kde je lež. Když zajde moc daleko, vidí lži všude.
Pevná packa – většinou myšáci z Barkstone, které je proslavené kvalifikovanými pracemi.
Stoik – nikdy si na potíže v životě nestěžuje. Akceptuje je. Ovšem to také činí obtížnější jakékoli emoční reakce, vcítění nebo lásku.
Velkorysý – Velkorysí strážci mají vždycky něco, čím mohou ostatní podarovat.
Předurčený – Strážci se soustředí na to, aby splnili své cíle, své předurčení. Někdy může vést k tunelovému vnímání reality.
Klidný - Myši s tímto rysem nepodléhají emocím a velmi těžko je rozzlobíte. Dobře se ovládají a nedají se snadno vyprovokovat. Mohou se ale stát až nevšímavými a přehlédnout hrozící nebezpečí.
Vůdce - Má sklony k neustálému vedení. Také dovede inspirovat skupinky myší, ostatní ho poslouchají i v neobvyklých situacích. Proto je někdy pro ně obtížné nechat se vést ostatními.
Vysoký - myšky v Teritoriích mají zhruba stejnou výšku. Matky jsou vždycky pyšné, když jejich myšátko pořádně vyroste. Výhodný rys pro pomoc v domácnosti nebo při rozličných pracech, horší je to ale ve chvíli, kdy se máte vmáčknout do opravdu malé díry…
Malý - Nadmíru užitečné, když se máte někam proplížit nebo protáhnout nepřístupným terénem. Stěží ale dosáhnete na džbán vysoko na polici.
Nebojácný - postaví se čelem k nebezpečí bez ohledu na vlastní zdraví. Často nepříjemně doslova.
Chytrý - taková myš se hodí skoro vždycky. Je to jasný adept na řešení kdejakého obtížného problému. Občas se ale mohou samy přechytračit.
Nezdolný - mnohem lépe se vyrovnává s nástrahami, jako je zranění nebo nemoc. Někdy je ale příliš arogantní a když narazí na podobně stavěnou myš, má problém.
Obránce - v době Zimné války v roce 1149 bylo mnoho myší povoláno k obraně svých domovů. Často to byli jedinci bez výcviku nebo dokonce vhodného vybavení. Dobře si uvědomují hodnotu svého domova, za který bojovaly.
Doma v divočině - cítí se pohodlně v přírodě a otevřené krajině, má toulavé tlapky a ve městech se zdržuje jen nerad.
Podezřívavý - život v myší společnosti není bezproblémový. Podezřívavá myška hledí na ostatní jako na ty, kteří kují nějaké pletichy. A to i tam, kde žádné nejsou.
Tvrdohlavý - Někdy se hodí, když si stojíte za svým, avšak pozor na příliš vyhraněné postoje - ostatní pro to nemusí mít vždy pochopení.
Přemýšlivý - dovedete plánovat a projít všechny možnosti předtím, než se rozhodnete pro akci. Problém nastane ve chvíli, kdy na plánování nemáte čas.
Nezávislý - myši z Copperwoodu vše dělají nejraději po svém. Pomoc příliš nevítají, i když je jí třeba.